Na twee recente en succesvolle vakantiereizen in Noorwegen en Zweden boekte ik eind vorig jaar weer een trip naar het noorden -> vijf dagen IJsland in een groep, twee dagen alleen en af te ronden in de hoofdstad. Veel zin had ik in deze reis. Fantastische foto’s en verhalen over het eiland alsook het grijze en grauwe Nederlandse weer in december en januari maakten dat ik op 2 februari 2024 geheel in de startblokken stond!

Over fossen en gletsjers,

Om daar maar even mee te beginnen, IJsland is twee en half keer Nederland en er wonen zo’n kleine 400.000 mensen. Waarvan de meesten (twee derde deel) in Reykjavík en omgeving. Daarmee is het land het meest dunbevolkt van Europa. De vlucht vanaf Schiphol duurde drie en half uur, ter plekke kan de klok een uur achteruit. Op internationaal vliegveld Keflavík arriveerden we om tien uur in de ochtend. Waarmee we – hoorden we achteraf – één van de laatste vluchten waren die daar die dag nog mochten landen. Voor het gehele kustgebied gold op 2 februari code geel. En verviel voor ons ook het programma dat we op dag één zouden draaien op het schiereiland Reykjanes. In plaats daarvan reden we meteen door naar Reykjavík, de noordelijkste hoofdstad ter wereld.

Maar ook daar ontkwamen we niet aan de wind en de hagel die de zuidoostkust van het eiland de hele dag teisterden. Afgewisseld werd er trouwens met zon, regen en sneeuw. Zodat we op dag één al direct onze four seasons in one day mochten beleven. Indrukwekkend vond ik het uitzicht vanaf de boulevard en de grilligheid van het weer. Fijn was het om in winterse sferen te zijn. De ijle lucht, de frisheid en de kou maken dat altijd erg bijzonder. De temperatuur overdag was een aantal graden onder nul, dat zou het de hele week blijven.

blauwe luchten, zwarte stranden,

In de dagen die volgden zouden we een episch tochtje maken. We kwamen langs watervallen (fossen), gletsjers en immens mooie stranden. Op dag drie bezochten we Vatnajökull National Park. Het park beslaat bijna 14% van het eiland en integreert de grootste gletsjer van Europa. Diverse shots van de HBO-serie ‘Game of Thrones’ zijn er opgenomen. In overzichten van filmlocaties spreekt men over stunning mountaintops and glaciers. In het park liepen we langs het blauwe ijs van de gletsjertong en lagune Jökulsárlón en zagen we blauwe luchten tegen witte bergtoppen. Even later stonden we naast de ijsblokken op het strand van Diamond Beach. Die zijn van de lagune in zee gegleden, geslepen en weer op het zwarte zand geworpen. Adembenemend was het allemaal!

Onderweg passeerden we de vulkaan Eyjafjallajökul die in 2010 voor een enorm verstoord Europees luchtruim zorgde. Nu is het daar rustig, dat geldt niet voor het zuidoostelijke schiereiland Reykjanes. In de buurt van Grindavík was en is de aarde aan het openbarsten en komt lava naar boven. Het dorp wordt bedreigd en aan het eind van onze week was het er weer onrustig. Wegen, water- en elektriciteitsleidingen staan onder druk. Zodanig, dat het vanaf donderdag / vrijdag weer werd afgeraden als toerist die kant op te gaan. Ondertussen bleef het winderig de hele week, veel en vaak. Daar doorheen te lopen en te rijden was buitengewoon. Tijdens onze busritten was ik vaak voorin te vinden, ik vond het een expeditie aan het worden!

geisers en vulkanen.

Dag vijf was ter vrije besteding. Met zijn drieën besloten we met een auto op pad te gaan. Die huurden we op het nationale vliegveld net buiten het centrum van de stad. Even later voerden we een lokale tip uit: een tocht vanaf Reykjavík naar het noorden, naar de watervallen van Hraunfossar en Barnafoss. Een koffiestop maakten we in Borgarnes.

Het was een geweldig dagje. De watervallen waren erg bijzonder. De Hraunfossar wordt niet gevoed door een stroom, beek of gletsjer, het water spoelt over de breedte van een kilometer vanuit en tussen de lava door een rivier in. Nog nooit zoiets gezien! Voor de Barnafoss geldt dat deze letterlijk om de hoek van de Hraunfossar ligt. Maar geheel anders functioneert. Een snelle stroom diepblauw water kolkt met een groot verval naar beneden, via een smalle stroom en onder arcades door. Fascinerend om te zien.

Ook de terugreis was cool. Mooie uitzichten, fijne muziek, goed gezelschap. Aan het eind van de middag nam ik afscheid van de groep en veranderde ik van hotel. Nog niet helemaal geografisch geland in Reykjavík checkte ik daar in tegen vijf uur, de avond begon te vallen. Twee uurtjes later at ik plokkfiskur (gratinated mashed fish with rye bread and salad) bij café Loki, op een steenworp afstand van mijn hotel gelegen. Tijdens de avondwandeling kon ik terugkijken op een paar prachtige dagen met een uitgebalanceerde groep!

Reykjavík

Op dag zes stonden er nog diverse activiteiten op mijn programma. Die ik grotendeels heb kunnen afwerken. In Reykjavík bevindt alles zich op loopafstand. Na een ontbijt bij Reykjavík Roasters begon ik in het Nationaal Museum. Daar maakte ik in ruim een uur een historische reis door het land. Van de Vikingen tot en met de eerste elpee van Björk. Langs het stadspark en het meer Tjörnin liep ik naar het in 2011 nieuw opgeleverde en aan het water gelegen concertgebouw en cultuurcentrum Harpa. Interessante architectuur, fraai materiaalgebruik. Tof. Langs de boulevard liep ik terug naar het centrum. Op de top van de Hallgrímskirkja had ik nog niet gestaan. Dé gelegenheid om dit nu alsnog te doen. De kerk is gemaakt van beton en geïnspireerd op de zich overal aan de kust bevindende basaltstaven. Architect Samúelsson heeft zijn creatie nooit voltooid mogen zien, zesendertig na zijn overlijden was het werk af. Dat was in 1986.

Na het overzien van de stad was het tijd om te relaxen. Dat kon goed in het ook door Samúelsson ontworpen en vlak bij de kerk gelegen gemeentelijke zwembad. Buiten was het min acht graden, slechts in zwembroek gekleed was het goed te doen om van het buitenbad naar de warmwaterpools en vice versa te hoppen. Foto’s nemen mag niet, dat lijkt me logisch. Genieten des te meer was het devies, de hemel was helder (jaha .. sterren kijken) en het begon al donker te worden. Zwemmen, ontspannen, afdouchen, wat een mooie cultuur is dit toch!

In de avond bezocht ik het IJslandse tapas restaurant ROK. Ook dit speelde zich weer af nabij mijn hotel. Heerlijk gegeten wederom, dit maal had ik ingezet op cured reindeer with blue cheese, almonds and burned butter (tapa 1). Wild mushroom risotto with fresh parmegiano and red wine sauce (tapa 2). Af te ronden met blood orange cheesecake with white chocolate. Mij aanbevolen door de charmante serveerster van dienst. Ongetwijfeld xyz xxxdottir geheten. Ik kon met tevredenheid afronden. Ook had ik vandaag nog wat laatste inkopen kunnen doen. Een paar souvenirs vanuit een aantal zaken en bij Lucky Records de twee laatste albums van het IJslandse ‘Of Monsters and Men’. Morgen weer naar huis. Ik vond het een onvergetelijke reis!

Verantwoording en terugblik: voor het schrijven van deze blog maakte ik gebruik van mijn belevenissen. Die vulde ik aan met info uit Wikipedia en de boeken Simpelweg IJsland (Lannoo 2023), IJsland (ANWB Extra 2023) en Reykjavík & Southwest Iceland (Lonely Planet pocket 2022). De reis boekte ik bij NRV, de heen- en terugvlucht was met Transavia. Marja en Sal zijn als reisleidster respectievelijk buschauffeur enorm bedankt, zonder de rest van de groep was deze reis echter ook niet gelukt. Alle foto’s hierboven komen van het eigen toestel. Voor opmerkingen of aanvullingen houd ik me aanbevolen.