Eind augustus, hittegolf, Arnhem-zuid. We zijn op bezoek bij ZEPWORKS, oftewel E. Pietersen. Maar vanavond mogen we ‘Piet’ zeggen. Piet is net terug uit Spanje. Met zijn dochter heeft hij daar een deel van de route naar Santiago de Compostella gedaan. Om er zijn kunstwerken te bezoeken en zo nodig te restaureren. Gelouterd en klaar voor een avondje NAK kwam hij terug. Om op ons een veelzijdige avond te trakteren!

rockcarving

Alweer zo’n zes jaar woont en werkt Piet – net als een aantal andere kunstenaars – op de Kunstwerkplaats in Schuytgraaf. Vanuit de trein en vanaf de weg is de werkplaats goed te zien. En op het moment van bezoek ook goed te horen. De ArtEZ intro heeft er zijn jaarlijkse kamp opgeslagen.

Het ‘atelier’ van ZEPWORKS bevindt zich links naast de ingang. En bestaat uit een dubbele woonwagen, containers, opslagruimtes, een royale tuin en er zijn beelden. Veel beelden!

Aceton en piepschuim

Eerst doen we een drankje terwijl Piet begint te vertellen. Zijn opleiding begon hij in Arnhem, aan de kunstacademie. Daarna volgde hij giet-, las- en bronscursussen. Ook leerde hij zichzelf diverse technieken aan. ‘Ik vind dat je minimaal één keer alles zelf gedaan moet hebben’ zegt hij. ‘Kijk hier, uit piepschuim maak ik een creatie, ik maak er een mal omheen en ik giet er aceton in. Daardoor lost het piepschuim op en kan ik er via de mal een beeld van gieten. Ik vind het leuk om dit allemaal zelf te doen. Als je dit soort dingen uitbesteedt is voor mij de lol er af. Volgende week hebben we hier een beeldhouwerssymposium. Met zo’n vijfentwintig beeldhouwers uit het hele land gaan we dan een week lang beelden maken. Daar heb ik veel zin in. Kom, we gaan een rondje lopen.’

dscn8239

We gaan een container binnen met veel gereedschap. En zien slijptollen, messen, hamers, lasbrillen, knijptangen en staalborstels. ‘Hier werk ik meestal. Het fijne werk doe ik wel eens binnen, in de buitenlucht doe ik het echte hak- en zaagwerk. Qua materiaal werk ik het liefst met hout, steen werkt mij te traag. Over dit beeld heb ik bijvoorbeeld zo’n vier dagen gedaan. Maar dan ben je dus wel een aantal dagen verder. Gelukkig kun je tegenwoordig aan de slag met luchtgereedschap, dat gaat een stuk sneller dan met de beitel, haha! Zullen we verder gaan? Dan komen we bij mijn nieuwste ontdekking, de bijenhouderij.’

dscn8227

‘Hier staan enkele kasten die ik zelf bewerkt heb. Er zitten honingbijen in en iets verderop heb ik ook nog wilde bijen. Zo zie je maar dat van het één het ander komt. Nu moet ik ook weer tuinieren om de situatie een beetje te optimaliseren. Maar dat past wel bij mij. Je moet je blijven doorontwikkelen anders vind ik het al gauw te saai worden.’

Onbewerkte klomp

‘Met mijn collega’s hier werk ik af en toe samen, aan een projectje of zo. Dan gebruiken we ook elkaars materiaal en gereedschap.’

dscn8245

‘Mijn stenen haal ik voornamelijk uit het buitenland. Duitsland en België. Dat is ook nog een heel gedoe trouwens. Uitzoeken waar je iets van wil hebben, onderhandelen over de prijs en dan alles nog deze kant op zien te krijgen. Met deze Ganesha uit Bali is dat goed gelukt, die hebben we gewoon in een container laten opsturen en afgehaald in Rotterdam. Maar natuurlijk ben ik meestal op zoek naar een onbewerkte klomp waar ik dan later zelf mee aan de slag kan. Om vervolgens met mijn kunst een verhaal te vertellen en de mensen blij te maken. Dat blijf ik toch het leukste vinden.’

Illegaal kunstwerk

Aan het eind van de rondleiding vertelt Piet nog even over zijn illegaal geplaatste installatie Nature op de tentoonstelling Sonsbeek transACTION. ‘Binnenkort gaat dit beeld net zo mysterieus verdwijnen als dat het gekomen is. Ik weet nog niet precies hoe maar op een gegeven moment is het gewoon weg.’ En zo horen we toch nog even hot news op de valreep!

nature

Na Piets rondleiding drinken we nog een glas in de tuin. En neem ik even later afscheid. ‘Oja’, zegt Piet, ‘ik doe ook nog in grafstenen. Hier is een kaartje daarvan. Wel bijtijds bellen hè .. !!’

Afgelopen vrijdag verscheen dit stuk als artikel in de Nieuwe Arnhemse Krant (NAK). Het bezoek aan ZEPWORKS bracht ik – samen met fotograaf Martin Wieldraaijer – op 24 augustus jongstleden. De eerste en de laatste foto haalde ik van http://www.zepworks.nl, de overige foto’s maakte ik zelf. We zien beeldhouwwerk op de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella, een werkruimte, een aantal bijenkasten, een oude Chevrolet (‘die is nog van Hallo Venray geweest’) en Piets bijdrage aan de tentoonstelling Sonsbeek transACTION. De info over gedenkmonumenten staat op http://www.zepworks.nl/zerk.