utr2

Afgelopen zondag toog ik naar het spoorwegmuseum in Utrecht. Voor de tentoonstelling ‘Parijs is nog ver, Nederlanders in de Tour.’ Ik trof het met de dag. Het bleek de laatste van de Thomas-de-trein-week te zijn .. 500 kinderen tussen de 3 en 6 jaar en hun minstens even enthousiaste ouders waren ook in het voormalig station Utrecht Maliebaan aanwezig. Maar die liepen grotendeels niet rond in de Tour-expositie die het museum had opgezet in samenwerking met het Huis van de Wielersport. Dus dat viel weer alleszins mee. Hier een selectie uit het gebodene en mijn eigen enthousiasme:

Per spoor (kedeng kedeng)

De eerste Tour de France werd verreden in 1903. Als evenement ter verhoging van de oplage van het blad l’Auto, ik schreef er al over. In de eerste jaren van de Tour volgde het parcours voor een groot deel de trajecten van de Franse spoorwegen. Zo konden meereizende verzorgers, journalisten en de organisatie zich goed verplaatsen van het ene punt naar het andere. Winnaar van de eerste editie werd Maurice Garin, koploper vanaf het begin. Ook in 1904 legde hij de route het snelst af, ware het niet dat hij en drie anderen werden gediskwalificeerd. Ze hadden een aantal etappes gedeeltelijk per spoor afgelegd en het daarbij één keer zelfs voor elkaar gekregen eerder in de finishplaats te arriveren dan de controlerende functionarissen. Door een trein eerder te nemen. Niet handig, wel een goed verhaal!

DSCN4862

Ik zeg: wat zeg je ..

Pas in 1936 konden de eerste Nederlanders in de Tour worden verwelkomd. De in Frankrijk wonende broers Van Schendelen, de 19-jarige Albert Gijsen en de ervaren kermiscoureur Theofiel Middelkamp werden daarvoor benaderd. Door wielerjournalist Joris van den Bergh. Theo over het eerste contact: ‘Wie staat er bij me voor de deur? Joris van den Bergh. De grootste journalist van toen. Ik zeg: kom binnen. Vraagt ie of ik mee wil naar de Ronde van Frankrijk. Ik zeg: wat zeg je Joris? Hè toe Fiel, zegt ie. Ik zeg Joris, ik heb nog niets hogers gezien dan een molshoop!’

Maar Theo laat zich overhalen en wint in dat jaar – op quatorze juillet – als eerste Nederlander ooit een zware bergetappe. Een karakterprestatie waarmee hij de paden baande voor latere bolletjestruidragers als Gert Jan Theunisse, Steven Rooks en Johnny Hoogerland.

DSCN4873

Zeventig meter viel ik diep ..

.. mijn hart stond stil maar mijn Pontiac liep. Wie kent niet de wielerklassieker over Wim van Est die in 1951 op de Col d’Aubisque in de gele trui in het ravijn terecht kwam? En overleefde. Maar hoe kwam zijn fiets uit de duikeling tevoorschijn? Het antwoord geeft deze tentoonstelling. Een aanbeveling voor iedereen die al eens een gekreukelde fiets op zijn conto heeft kunnen schrijven .. bewaren maar! Pijn is fijn en leed maakt een expositie compleet.

DSCN4879

TI-Raleigh

In 1978 kwam de Tour ook al eens naar Nederland. De start was toen in Leiden. Jan Raas won de proloog maar de uitslag werd door ‘veranderende weersomstandigheden’ niet meegeteld. Zo besliste de Franse organisatie. Raas was woest. Een dag later won hij – ontketend en gebrand op revanche – de etappe naar Sint Willebrord.

DSCN4881

Ploegleider Peter Post leverde tussen 1974 en 1983 met zijn TI-Raleigh-ploeg 56 etappezeges in de Tour af. En werd daarmee de meest succesvolle Nederlandse wielerploeg ooit.

In het geel

Na deze grootse periode ging Post verder met de ploeg Panasonic. In 1989 werd in de proloog van de Tour onder co-sponsor Isostar door Erik Breukink de gele trui behaald. Deze droeg hij één dag en daarmee was hij ook de laatste Nederlander in de maillot jaune. Het wordt weer eens tijd ..

DSCN4890

Allons amis de la bicyclette ..

Aan het eind van de tentoonstelling ontstond er nog een onverwachte wending .. nadat ik onlangs in de Ronde van Nijmegen negen blauwe plekken, een beurse schouder en een tandwiel in mijn been had opgelopen kwam ik – hoe verrassend – toch nog op het hoogste podium terecht! Zie foto hieronder:

DSCN4901

Het is aan alle liefhebbers deze truc te herhalen. Dat kan tot en met 26 juli aanstaande, de laatste dag van de expositie.

De Tour de France 2015 start op zaterdag 4 juli met een individuele tijdrit in Utrecht, de finish in Parijs is drie weken later, op zondag 26 juli. Voorspellingen zijn altijd lastig dus daar waag ik me niet aan. Maar waar ik op hoop is spektakel, een aantal onverklaarbare valpartijen (zonder erg), het nodige list en bedrog, een terechte winnaar en een fijne reclamekaravaan. Bonne été pour tout le monde!

Bronnen: Wikipedia, expositie-teksten, http://www.spoorwegmuseum.nl en http://www.tourdefranceutrecht.com. Alle foto’s eigen produktie.