DSCN2945

What´s going on at 026? Van 2 t/m 6 juli 2014 is de voormalige bibliotheek aan de Koningstraat te Arnhem ingericht voor de eindexamenexpositie van de studenten van Artez. Met als studierichting Art & Design. Dit weekend ging ik er kijken. Een korte impressie.

In de kelders van het gebouw ruimte voor installaties en inventiviteit. Roel Donkers (1988) vroeg zich af of kijken ook altijd echt zien is. Hij maakte een constructie waar je gefascineerd naar kunt kijken. En daarbij ook echt ziet wat er gebeurt, realiseer ik me terwijl ik dit opschrijf. De flessen zijn gevuld met water en bloemklonters. Deze zakken naar beneden en kunnen ook weer naar boven komen drijven. Hoe apart is dat! Tegelijkertijd zorgt een projector voor wisselende belichting.

DSCN2960

Vincent Hammingh introduceerde de Window Shopper. Artikelen in de supermarkt, bekeken door een ´augmented reality device´. Op deze manier liggen er blanco produkten in de winkel waaraan je device in hoog tempo wisselende informatie toevoegt. Zoals het aantal likes op sociale media (ook die van jou en je vrienden), je online shopgedrag en verdere info. Toekomstmuziek? Google Glass is al een tijdje in produktie! Vincent deed zes maanden over zijn afstudeerproject, van eerste gedachte tot en met plaatsing.

DSCN2969

Marjolein Visser verdiepte zich in Vladimir Putin en zijn beeldvorming in de media. Gepubliceerde foto´s van hem vergeleek ze met bekende foto´s uit de kunst- en filmwereld. Haar slogan ´Because you are Vladimir Putin doesn´t mean that you have character´ komt uit Pulp Fiction en is een uitspraak van The Wolf. Van het cleanteam enzo. Ik ga hem snel weer eens kijken. Haar gids is briljant samengesteld, één pagina ervan hieronder als foto.

DSCN2977

Kaj Bras (1982) haalde het speelgoed uit zijn jeugd te voorschijn en maakte van speelgoedpoppetjes detailfoto´s en wonderlijke miniatuurvoorstellingen. Een fragment uit zijn begeleidende tekst: ´Op het snijvlak van jeugdherinneringen en het herbeleven hiervan, maak ik mijn werk. Ik bestudeer de beelden, houdingen en contexten van speelgoed, herschik ze en bouw ze opnieuw op. Als een soldaat die terugkeert uit de oorlog en kijkt naar de speelgoedsoldaatjes waar hij vroeger zo graag mee speelde.´

DSCN2979

Marlies Rullmann (1987) ging aan de slag met de filosofie van Kant. Daarin is het ´Ding an sich´ de wereld zoals we die nooit echt zullen kennen en het ´Ding für mich´ het beeld zoals wij de wereld interpreteren. ´Bestaan er dan versies van mij in andere werkelijkheden?´ vroeg zij zich af. Marielle Schuurman opperde dat we verhalen maken om onze belevenissen te framen, zo dat het in ons leven past. Maar sommige verhalen volgen andere regels .. hoe verder je komt, hoe minder zeker je het weet.

De expositie beslaat vier verdiepingen. Te veel om in één keer te behappen, te leuk om te laten schieten. Het rare aan de finals is dat je bijna met een andere blik door het gebouw loopt. Über gefocust op de projecten, erg bezig met het verwerken van wat je ziet. Zo kwam ik vorig jaar in een lege ruimte met twee oude banken, een openstaande koelkast, een tafel met kunstbloemen, halflege flessen en aangebroken cake. Ik vroeg mij af: wat is het, wie is de maker, wat heeft hij of zij bedoeld, hoe moet ik dit interpreteren? Het bleek de kantine te zijn. Voor dit jaar heb ik die waas thuis kunnen laten. En zien we op de laatste foto hieronder gewoon een praktische aanwijzing.

DSCN2967

Denk ik ..

De Artez finals gaan zondag 6 juli hun laatste dag in. Alle hier genoemde studenten zijn geslaagd. In 2015 is er een nieuwe editie.

Interessante links zijn: http://www.artez.nl, http://www.marjoleinvisser.com. Alle foto´s eigen produktie.